- Kategoria: Dla rodzica i ucznia
- Odsłony: 916
- Kategoria: Dla rodzica i ucznia
- Odsłony: 1421
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się w pierwszych trzech latach życia dziecka. Zgodnie ze współczesną wiedzą zaliczany jest do problemów o podłożu neurobiologicznym. To zaburzenie rozwojowe, które charakteryzuje się występowaniem nieprawidłowości w zakresie 3 sfer funkcjonowania człowieka: interakcji społecznych, komunikacji i zachowań charakteryzujących się sztywnością i powtarzalnością.
- Kategoria: Dla rodzica i ucznia
- Odsłony: 1004
Postanowiłam o tym napisać, bo - jeszcze przed kwarantanną- zgłosili się do mnie rodzice zaniepokojeni lękami z którymi mierzyły się ich dzieci i oni razem z nimi.Trzeba wiedzieć, że są dwa rodzaje lęków u dzieci- lęki odtwórcze, kiedy dzieci boją się, bo wcześniej przeżyły coś zagrażającego, trudnego, niepokojącego(np zaatakował je pies) i lęki wytwórcze, kiedy dzieci z bogatą wyobraźnią tworzą swój świat strachów i lęków.
- Kategoria: Dla rodzica i ucznia
- Odsłony: 1096
Wcześniej podpowiadałam Państwu, jak radzić sobie z lękami własnymi i swoich dzieci, a przynajmniej je wyciszać lub oswajać. Oprócz lęku i strachu przeżywamy też inne emocje, na przykład złość i gniew. Zwłaszcza teraz, kiedy cały dzień przebywamy razem, jak to się kolokwialnie mówi, "siedzimy sobie na głowie", mając różne potrzeby i oczekiwania, zmuszeni godzić swoje działania( dzieci lekcje, my pracę...), czasem bez możliwości odseparowania się, pobycia samemu, odcięci od ulubionych zajęć( bieganie, spacery, basen...), ulubionych miejsc- przestajemy nad sobą panować i wystarczy iskra, ba- iskierka....
- Kategoria: Dla rodzica i ucznia
- Odsłony: 7288
Szanowni Rodzice,
proponujemy przykłady ćwiczeń, które pomogą rozwijać funkcje poznawcze oraz usprawniać funkcje percepcyjno-motoryczne dzieci. Nie zabraknie również ćwiczeń doskonalących umiejętności czytania i poprawnego pisania. Zadania są dla chętnych dzieci:)
Drodzy Uczniowie,
proponujemy Wam ćwiczenia, które możecie wykonać w domu. Pamiętajcie, że są propozycje zadań.
- Dzieci pięcioletnie i sześcioletnie
- Rozwijanie słownika dziecka
- czytanie książek
- gra w skojarzenia
- opisywanie obrazków
- śpiewanie piosenek, nauka wierszyków
- Rozwijanie motoryki małej
- zabawy z różnego rodzaju masami plastycznymi
- nawlekanie koralików, szycie
- rysowanie w płaszczyźnie pionowej np. kartka przyklejona do szafy
- wycinanie nożyczkami, rysowanie, malowanie, wydzieranki z papieru
- rysowanie po śladzie
- Usprawnianie funkcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wyszukiwanie różnic na obrazkach
- wyszukiwanie takich samych elementów na obrazkach
- dobieranie par takich samych obrazków np. gra memory, domino, loteryjki
- układanie obrazków z części
- układanie kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru
- zapamiętywanie przedmiotów ułożonych w określonej kolejności
- układanie puzzli
- gra w bierki
- Ćwiczenia funkcji słuchowej
- nazywanie dźwięków z otoczenia
- odtwarzanie rytmów (np. klaśnij, tupnij, klaśnij, tupnij)
- powtarzanie ciągów wyrazów
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniach
- dzielenie wyrazów na sylaby i głoski
- składanie wyrazów z usłyszanych sylab lub głosek (so-wa, n-o-s)
- wymyślanie wyrazów rozpoczynających lub kończących się określoną głoską lub sylabą
- wymyślanie rymujących się par wyrazów
- Ćwiczenia koncentracji uwagi
- wyszukiwanie różnic na obrazkach
- gra w memory
- układanie puzzli
- ćwiczenia typu „zgadnij, co zniknęło”
- zadawanie pytań do wysłuchanej historii
- zapamiętywanie słów np. zabawa w głuchy telefon
- Uczniowie klas 1-3
Zestaw 1.
- zabawy się balonikami, kulkami z papieru np. rzucanie do celu
- budowanie konstrukcji z klocków
- zabawy stolikowe: pchełki, bierki i inne, które lubisz
- układanki z koralików, guzików, pociętych słomek
- wykonywanie zajęć domowych np. ugniatanie ciasta
- malowanie farbami i kolorowanie, lepienie
- składanie z papieru np. samolotów, statków, origami z koła lub kwadratu
- wycinanie i wydzieranie z papieru, bibułki, serwetek
- wykonywanie różnych prac konstrukcyjnych z papieru, kartoników, pudełek, zakrętek od butelek itp.
- nawijanie nitki na patyczek lub tekturkę (na końcu nitki, sznureczka można coś doczepić np. ludzika z Lego)
- przewlekanie sznurka, sznurowadła przez wycięte w tekturce dziurki
- robienie stempelków
- dorysowywanie brakujących elementów obrazka na zmianę z drugą osobą
- łączenie kropek
- labirynty (spróbuj nie dotknąć ścianek labiryntu)
- rysowanie pod dyktando (na kartce w kratkę zaznaczamy punkt i zaczynamy rysowanie linii po kratkach wg instrukcji np. jedna kratka do góry, dwie kratki w dół, trzy kratki w lewo po skosie lub wykonujemy pracę według własnego pomysłu)
- sznurowanie butów i wiązanie kokardek i supełków
Kilka ćwiczeń dla zmęczonych rąk
- zaciskanie na kilka sekund pięści i ich otwieranie
- zabawy naśladujące ruchy pryskania wodą, otrzepywania rąk z wody
- zabawy paluszkowe np. teatrzyk cieni
- naśladowanie gry na pianinie, trąbce, flecie
- splatanie rąk w „koszyczek”
- układanki z patyczków np. domku, płotu drabiny
Zestaw 2.
- układanie z klocków np. mozaiki według wzoru lub własnego pomysłu
- zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów, osób na obrazku
- domina obrazkowe, Czarny Piotruś, memory (można wykonać samodzielnie)
- wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach
- składanie pociętego obrazka z części lub puzzle
- układanie kompozycji z patyczków, wyciętych figur, obrazków
- wypełnianie rysunku skrawkami bibułki, kolorowego papieru, serwetek, skrawków materiału, plasteliną
Kilka ćwiczeń dla zmęczonych oczu
- obserwacja odległych przedmiotów np. będących za oknem: drzewa, okna, dachy domów, chmury
- kreślenie nosem ósemek w powietrzu
- powolne kreślenie wzrokiem okręgu, spirali
- stanie z zamkniętymi oczami i lekkie kiwanie się na boki w prawo i w lewo, w przód w tył
Zestaw 3.
- nauka krótkich wierszyków, rymowanek i piosenek na pamięć
- słuchanie i rozwiązywanie zagadek
- słuchanie bajek, opowiadań, słuchowisk muzycznych
- wymyślanie własnych opowiadań
- układanie zdań z podanych przez kogoś wyrazów
Zestaw 4.
- samodzielne czytanie wierszyków, opowiadań, komiksów, książek
- samodzielne głośne czytanie lub „na raty” czyli na zmianę z dorosłym lub rodzeństwem
- opowiadanie o tym co się wydarzyło
- odpowiadanie na pytania do tekstu
- wykonanie ilustracji do przeczytanego lub wysłuchanego tekstu
- odnajdywanie podanych fragmentów w tekście
- wystawienie teatrzyku domowego
- stworzenie własnej książeczki z obrazkami
Zestaw 5.
- krzyżówki
- rebusy
- założenie własnego ilustrowanego słowniczka ortograficznego
- wymyślanie i zapisywanie zdań, wierszyków lub krótkich historyjek z podanymi wyrazami np. król, córka, królik, wróżka, różdżka, ogórek, żółty (mogą być śmieszne)
- pisanie z pamięci wyrazów lub zdań (przeczytanie zdania, zapamiętanie i napisanie, poprawa pomyłek – warto pisać ołówkiem)
- Uczniowie klas 4-8
Zestaw 1.
- łączenia kropek lub (można wymyśleć swój wzór)
- dyktanda graficzne (tworzenie rysunku poprzez łączenie punktów np. B5-D8 liniami, można przygotować dla siebie lub dla kogoś – przykładowa tabelka na końcu)
- gry planszowe (gotowe lub według własnego pomysłu)
- gra w „Państwa, miasta, rzeki” (kategorie mogą być własne)
- zabawa w „Statki”, Piłkarzyki”, „Kropki”, w „Kartofla”
Zestaw 2.
- wybierz wyraz zawierający np. ó niewymienne i dobierz do niego kilka pasujących cech (przymiotników) np. wybierasz wyraz „żółw” i kończysz zdanie: Żółw jest …
- wybierz kilka wyrazów np. zawierających rz niewymienne i zbuduj zdanie np. Rzadko rzucam rzodkiewką do Rzymu.
- wybierz jeszcze więcej wyrazów z daną trudnością i ułóż krótkie opowiadanie, możesz wykonać ilustrację. Przykładowa lista wyrazów: cóż, dorożka, duży, filiżanka, już, kałuża, każdy, książę, ostrożny, próżny, żywioł. Podobnie można wybrać wyrazy z ó, rz, h, ch, ą, ę, om, on, em, en.
- wybierz dwa wyrazy np. „król” – „góra” i podaj liczbę wyrazów dodatkowych, np. 6, które je połączą np. król – droga – podróż – łąka – rzeka – wspaniała – widok – góra
- podejmowanie prób pisarskich np. pisanie wierszy, rymowanek, opowiadań (dla siebie lub dla innych)
- tworzenie własnych rebusów, których rozwiązaniem będzie wyraz, zdanie
- wymyślanie krzyżówek
Katarzyna Dębska
Bibliografia
- Bogdanowicz Marta, Adryjanek Anna, Różyńska Małgorzata (2007), Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, Operon, Gdynia.
- Handzel Zofia (2017), Dyktanda graficzne, Harmonia, Gdańsk.
- Mickiewicz Janina (2011), Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, „Dom Organizatora”, Toruń.
- Skibińska Helena (2001), Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.
- Turewicz Wanda (2003), Jak pomóc dziecku z dysortografią, ODN, Zielona Góra.
Więcej artykułów…
Strona 17 z 24