INNOWACJA programowo – metodyczna „CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI”

INNOWACJA

programowo – metodyczna

„CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI”

 

W świetlicy szkolnej przy ul. Krasickiego 56 od 23 września 2020 r. do 21 czerwca 2021 r. prowadzona była innowacja pedagogiczna.

 Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej przystąpili do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”. Innowację wprowadzono, aby zainspirować drugo i trzecioklasistów do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.

W trakcie projektu dzieci poznały trzy utwory literackie:

  • "Kapelusz Pani Wrony" Danuty Parlak,
  • „Zima Muminków” Jansson Tove,
  • „Dzieci Pana Astronoma” Wandy Chotomskiej.

Na podstawie przeczytanej lektury wykonały szereg zadań wymaganych do zrealizowania poszczególnych modułów projektu.

Wszystkie wykonane zadania były bardzo ciekawe i wymagały dużego wkładu pracy i zaangażowania ze strony uczniów i nauczycieli.

Zadania z modułu I

  1. Pokolorowanie okładki i uzupełnienie stron związanych z przeczytaną lekturą - "Kapelusz Pani Wrony" Danuty Parlak.
  2. Przeczytanie opowiadania „Mała chmurka w krainie drzew” oraz przeprowadzenie burzy mózgów - "Co nam dają drzewa?" i wykonanie magicznego drzewa - praca plastyczna "Leśny Zakątek" z wykorzystaniem szarych gazet i zebranych wcześniej liści z jednoczesnym słuchaniem i śpiewaniem piosenki „Ekologiczne reggae”.
  3. Przeprowadzenie zabawy sensorycznej "Jaki jest papier?".
  4. Przygotowanie drzewa czytelniczego, na którym pojawiły się jesienne listki z tytułami przeczytanych książek.
  5. Wspólne przygotowanie plakatu zachęcającego do czytania papierowych książek.

Zadania z modułu II

  1. Uzupełnienie stron w Lekturniku związanych z drugą przeczytaną lekturą Jansson Tove „Zima Muminków”.
  2. Przygotowanie wystawy prac prezentujących bohaterów przeczytanej lektury na tle zimowego pejzażu wykonanych przez uczniów z pomocą nauczycieli.
  3. Wykonanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania lektury „Zima Muminków”.
  4. Przeczytanie opowiadania „Mała chmurka w krainie śniegu” i zrealizowanie wybranych zadań zamieszczonych w scenariuszu zajęć.

Zadania z modułu III

  1. Wybranie lektury do pracy w Module III „Dzieci Pana Astronoma” Wandy Chotomskiej.
  2. Uzupełnienie stron w Lekturniku związanych z trzecią przeczytaną lekturą.
  3. Przygotowanie makiety wybranego miejsca opisanego w lekturze.
  4. Przeprowadzenie lekcji pod chmurką na boisku szkolnym – wspólne czytanie lektury w słoneczny dzień.
  5. Przeczytanie opowiadania "Mała chmurka w krainie słońca".
  6. Wspólne słuchanie utworu muzycznego pt. "Ekologiczne reggae". Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadały na zadane pytania.
  7. Wspólne oglądanie filmów edukacyjnych i omówienie problemów zaśmiecania lasu oraz sposobów zachowania się w sytuacji wybuchu pożaru.
  8. Wykonanie pracy plastycznej - plakat zachęcający do poszanowania lasu.

Przeprowadzona innowacja pedagogiczna opierała się przede wszystkim na:

  • zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych,
  • większym zaangażowaniu uczniów w aktywne działania związane z przeczytaną lekturą,
  • atrakcyjnych i pomysłowych formach pracy z tekstem.

Wszyscy uczniowie bardzo zaangażowali się w realizację projektu,a czytanie książek potraktowali jako wspaniałą przygodę, dającą wiele wspólnej zabawy i frajdy.

Przeprowadzona innowacja pedagogiczna spotkała się z aprobatą rodziców, którzy bardzo chętnie współpracowali i wspierali swoje pociechy zwłaszcza podczas realizowania trzeciego modułu, który przypadł na czas nauki zdalnej.

 

                                                                                                                              Małgorzat Woźniak – Kłoda

                                                                                                                                      Dorota Grochowska

Logowanie dla nauczycieli